דף ראשי
תיירות מגדל שמס >> מסלולי טיולים >> טיולים בכפר >>
מתצפית מכחלה לכיכר הסולטן
  01/03/2012
תחילת המסלול במעלה הכביש המוליך לאתר החרמון. השאירו רכב אחד בסוף המסלול בכיכר הסולטן ①. ברכב נוסף נוסעים למקום בו מתחיל מסלול ההליכה. אם אתם מתאכסנים בכפר המארח ישמח "להקפיץ" אתכם.
נוסעים לכביש המטפס לאתר החרמון. בקצה הכפר מחסום שתמיד פתוח ②. כ - 700 מטרים מהמחסום יש פניה לדרך בטחון (3). אחרי עוד חצי קילומטר מחנים את הרכב (4) ומתחילים ללכת ימינה בדרך העפר. אחרי 100 מטרים חוצים את דרך הבטחון וממשיכים מזרחה עוד כ 100 מטרים עד גבעה מסולעת מימין לדרך, זוהי תצפית מכחלה (5). מכאן יש תצפית מרהיבה ומיוחדת על כל תילי הגעש של הגולן והעמקים שביניהם.
אפשר לראות ממעוף הציפור את הר אביטל ובנטל, הר כרמים והר רם. ממזרח פרוש הכפר מג'דל שמס ומדרום מסעדה, בוקעתא, אודם ונמרוד. מבט מזרחה וכל עמק החולה מונח על כף היד. ממשיכים מזרחה על דרך העפר עד בית מסורתי עם קשתות בחזית ולידו בית מודרני יפהפה (6). זהו ביתו של האדריכל הדרוזי הראשון שסיים את לימודיו בטכניון, מחמוד בריק.
אחרי הבית פונים שמאלה ומגיעים למאגר מי השתייה של הכפר (7). המאגר מקבל את מימיו ממעין עין תופחא שנמצא בתוך שטח סוריה. מכאן יוצאים ארבעה קווי מים לשכונות הכפר.
מהמאגר יורדים בדרך עד בית עגול ואחריו פונים שמאלה – מזרחה עד למדרגות שיביאו אותנו לגרעין הכפר (8). הבתים כאן בנויים בבניה מסורתית מאבן גיר קשה. המשך הירידה יביאנו לרחוב הראשי בו נפנה שמאלה – מזרחה עד כיכר הסולטן. לצד הכיכר בקצה המערבי מבנה חדש וגדול (9), זהו בית העם של מג'דל שמס. המבנה משמש לכינוסים ולדיונים בנושאים שונים בחיי היום יום של התושבים.