דף ראשי
טיול בלב הכפר
  01/03/2012

מסלול הליכה מעגלי קל קחו לכם שעה - שעתיים של שוטטות בין בתי אבן עתיקים,
מרפסות מקורות בסוכות גפנים, עצי תות ואזדרכת ענפים ודרוזים מסבירי פנים.
הטיול מתחיל ומסתיים בכיכר הסולטן ①. בלב הכיכר המרכזית של הכפר נבנה בשנת 1986 על ידי האומן חסן חאטר
פסל בדמותו של סולטן אל אטרש, מנהיג דרוזי שעמד בראש ההתקוממות הדרוזית נגד הצרפתים בין השנים 1921 ל 1925.

בנוסף, למרגלות דמות החייל עז הרוח מוצג בפסל חזון סוציאליסטי בדמות ילד וילדה שנושאים ילקוט ואיש אוחז בספר,
אלה מסמלים את חשיבות הלימודים וההשכלה. בחלק אחר של הפסל נראית אם נושאת את ילדה המת כסמל לקשיים בהם עמדה העדה הדרוזית.

מהכיכר יורדים דרומה לכיוון בית המועצה המקומית ②. הכביש מתעקל מזרחה, מתרחב
והופך למגרש חניה רחב ידיים ③ שבצידו המרוחק בית הקברות של הכפר ④.

ממשיכים משמאל לבית הקברות ומגיעים למשטח בטון ⑤ שממנו תצפית מרהיבה למורדות החרמון ולעומק שטח סוריה.
אפשר להבחין בעין תופאחא שמספק עד היום חלק ממי השתייה של הכפר. אחרי התצפית חוזרים לכוון המועצה המקומית,
לפני בניין המועצה פונים ימינה וממשיכים בסמטה עד כביש ראשי ⑥, ופונים שמאלה - חזרה לכיכר ①.

מכאן ממשיכים בכביש ימינה, ממזרח לפסל. במעלה הרחוב ⑦ פונים שמאלה – מערבה והולכים בסמטאות בין בתי אבן ישנים.
כשמגיעים שוב לכביש ראשי ⑧ פונים שמאלה ויורדים במדרגות ⑨ עד סמטה צרה,
כאן פונים ימינה ויורדים לרחוב הראשי של הכפר 10, מעט מערבית למבנה בית העם החדש
שנראה מרוב המסלול ומהווה נקודת התמצאות נוחה.

בהמשך מגיעים לשרידים של כנסייה 11, ששימשה את תושביו הנוצרים של הכפר.
כיום נותר רק נוצרי אחד במג'דל שמס. חלק מהנוצרים עזבו עם תחילת המרד בצרפתים ב 1925 וחלק עברו
לקונייטרה אחרי 1948 כשזו הפכה למרכז הכלכלי של האזור. מהכנסייה חוזרים דרך הכביש הראשי לכיכר הסולטן ①.