דף ראשי
צור קשר
מי אנחנו
הוספה למועדפים
הפוך לאתר הבית
האתר באנגלית
האתר בעברית
תיירות מגדל שמס >> העדה הדרוזית
הדרוזים: היסטוריה ואמונה

 בגולן חמישה כפרים דרוזים, כולם בצפון. מג'דל שמס, "מגדל השמש", הוקם בסוף המאה ה 18 על ידי רועי צאן.
אזור הכפר מסעדה שימש את אנשי מג'דל שמס כמקלט בימי החורף ובמשך השנים בנו כאן חלקם בתי קבע.
הכפר בוקעתא הוקם על ידי חלק ממייסדי מג'דל שמס שעזבו את הכפר בעקבות מחלוקת בין התושבים.
תושבי עין קיניה באו מהרי הלבנון ומאזור מטולה כפלאחים עובדי אדמה. חקלאים אלה עיבדו את אדמותיו של שאקר אפנדי,
בעל קרקעות כורדי מדמשק. הכפר החמישי, סחייטא פונה מתושביו אחרי מלחמת ששת הימים בגלל קרבתו לקו הפסקת האש.
תושבי הכפר עקרו לחלקו הדרומי של הכפר מסעדה.

היום חיים בגולן כעשרים אלף דרוזים, כמחציתם במג'דל שמס. תושביו הראשונים של הכפר שהגיעו כרועי צאן מלבנון התחילו במשך הזמן לגוון את ענפי החקלאות.
גידול עצי תות הפך לענף מרכזי עם הקמת מפעל לייצור משי בראש פינה על ידי הברון רוטשילד. הענף המשגשג חוסל באחת עם תחילת יבוא המשי מסין בשנת 1905.
את עצי התות החליפו השקדים והמשמשים. בשנת 1945 הגיע מלבנון איש דת ושכנע את התושבים שגידול תפוחי עץ רווחי מהשקדים והמשמשים. מאז מהווים תפוחי העץ נדבך חשוב בכלכלת הכפר.

נבי יעפורי בלב העמק הפורח

האמונה
מקור הדת הדרוזית, ה"מוואחדון", המאמינים באל אחד, במצרים של תחילת המאה ה 11 בתקופתו של החאליף הפאטמי אל - חאכם באמר- אללה, ששלט במצרים בשנים 996 – 1021. אל חאכם היה השלישי בשושלת הפאטמית שדבקה בעקרונות הכת האיסמעילית, הפלג השני בגודלו בזרם השיעי באיסלאם. אל חאכם ייסד דת חדשה והכריז על עצמו כהתגלמות המוחלטת של האלוהות עלי אדמות. כיוון שראו בו בוגד בעקרונות האיסלאם נעלם אל חאכם ועמו מב=שרי הדת החדשה. רק בהא א דין, אחד ממבשרי הדת הדרוזית, הצליח להימלט ממצרים אל ואדי אל- תיים בהרי השוף שבלבנון, והחל להפיץ את עקרונות הדת החדשה באזור. מנהיגה של העדה הדרוזית באותה תקופה היה חמזה בן עלי ששימש כאימאם - בן תמותה בעל ניצוץ אלוהות. אל חאכם נעלם בשנת 1021 בנסיבות בלתי ברורות ויש האומרים כי נרצח. היעלמותו המסתורית הביאה לאמונה שהוא עתיד לחזור כמשיח והפך בעיני הדרוזים לסמל האנושיות והטבע. בשנת 1043 נסגרה הדת הדרוזית, שעד אז הייתה מיסיונרית, בפני מאמינים חדשים. מהרי הלבנון הגיעו הדרוזים לכרמל ולגליל, לאזור שבין בניאס לדמשק ומאוחר יותר, בעקבות מלחמת עין דארא, שהייתה מלחמת אחים, התיישבו על הר החורן – שנקרא מאז "ג'בל דרוז", הר הדרוזים.
עקרון הדת הדרוזית הוא רעיון ייחודו ואחדותו של האלוהים (אמונה באל אחד ויחיד). כיוון שאלוהים הוא מופשט יש צורך לייצגו ולכן יצר את התבונה, האמת והבחירה. לפי המסורת, התבונה ביקשה מן האל עזרה נוספת שאותה קיבלה בדמות 5 מתווכים שהתגלמו כבני אנוש, אלה חמשת הנביאים של הדת הדרוזית. עיקריה של הדת הדרוזית חסויים. סודותיה ידועים רק ליחידי סגולה מקרב העדה ה"עוקאל", שרק הם רשאים לקרוא בספרי הדת ולשקוד על פירושיהם. העוקאל נדרשים לכללי התנהגות קפדניים. הם חייבים בלבוש מיוחד: גלימות ארוכות, כחולות או שחורות, וכיסוי ראש לבן. קבלה לחוג ה"עוקאל" כרוכה בהקפדה על צווי מוסר נהלים ואורח חיים צנוע. יתר בני העדה נקראים "ג'והאל" (שאינם דתיים), עליהם חלים כללי התנהגות פחות חמורים ואסור להם לקרוא בכתבי הקודש. למרות זאת יש להם מושג לגבי סודות הדת משיחות עם הורים, קרובים ומחינוך דתי לא פורמאלי.

הדרוזים רואים בכל מדינה בה הם נמצאים כמולדתם. הדרוזים תושבי ישראל משרתים בצה"ל שלא כדרוזים בגולן שעדיין רואים בסוריה את מולדתם ומייחלים להסדר שלום באזור.

דגלם של הדרוזים מורכב מחמישה צבעים, כחמשת קדושי הדת. במשך השנים אומץ הנוהג שהצבעים מסמלים אלמנטים נוספים: הירוק מסמל את הטבע, האדום – גבורה ואהבה, הצהוב – השכלה וחיטה, הכחול – אחווה ומים, הלבן – טוהר פיוס ושלום.

שמה של העדה נגזר משמו של אחד ממפיצי הדת, נשתכין א-דרזי, הידוע גם בשם איסמאעיל א-דרזי. א-דרזי פעל בתחילה יחד עם מפיצי הדת האחרים, אך כשראה בעצמו את התגלמות האל קם עליו חמזה בן עלי והביסו. בתקופות מאוחרות יותר נקראו מאמיני המוואחדון בפי המוסלמים על שמו של א-דרזי ומכאן, לפי אחת הסברות, שמה הנוכחי של הדת. על פי גרסא אחרת למקור השם הפיץ א-דרזי דת שקרית והמוסלמים כינו את מאמיני המוואחדון על שמו ככינוי גנאי. בניגוד לגרסאות לעיל, ישנם הסוברים שא-דרזי הפיץ בדבקות את דת המוואחדון ולכן נקראים הדרוזים על שמו.

תחזית מזג האוויר